nights_stay101 netters prøveperiode

Vær trygg på at du sover godt i din nye
Fablia-seng før du bestemmer deg 100%.

Du får 101 netter å bestemme deg på.

local_shippingGratis levering

Få sengen levert hjem – uten kostnad!

Gratis levering for: Sør-, Øst- og Vest-landet.
Nord-Norge og utlandet: levering fra kr 99,-

SvanemerketSvanemerket

Svanemerkede senger holder høy kvalitet
og er testet med hensyn til bærekraft.

Får du nok søvn?

Vi gir deg 8 tips for gode søvnrutiner. Kombinert med en god seng henter du overskudd til både trenging og hverdagens utfordringer  

 

Sover du dårlig og samtidig føler at f.eks trening ikke fungerer, så er det akkurat det det er. Du sover for lite.

Her er 8 tips for å øke søvnkvaliteten og få mest mulig ut av en variert hverdag med overskudd til trenging. Det ser nemlig ut til å være en sammenheng mellom dårligere søvn og økt risiko for skader. 


Tips 1: Døgnrytmen. Gjør du det klart at du er i dagens lys og skrur av litt om kvelden? Det å få dagslys i løpet av dagen, spesielt i første halvdel av dagen, hjelper oss med å sette døgnrytmen vår.


Tips 2: Hopp over skjermer før du legger deg. Et klipp på YouTube kan vekke følelser som gjør at du ikke lenger føler deg trøtt.


Tips 3: Rutiner. Hvilke rutiner har du på kvelden? Rutiner er alltid bra for da vet kroppen at det er på tide å sove og forbereder seg på dette.


Tips 4: Tar du deg tid til å sove? Alle må kunne "spise" opp dagtid men aldri nedprioriter søvnen - den er for viktig til å bli prioritert bort


Det sies ofte at god søvn øker anabolismen – altså at det gagner cellenes struktur. Men det regulerer også hormonene i kroppen og du tåler mer stress når du er uthvilt. 

 

Tips 5 Tenke-loopen: Ved leggetid er det vanlig å tenke på vanskelige ting og bekymringer og da kobles sengen lett til negative følelser, noe som motvirker avslapping. Gå da heller opp til et annet rom og jobb med tankene, skriv ned angsten og utvikler avspenningsøvelser. Sengen skal være et fint og positivt sted.


Tips 6: Finn balansen  Har du tenkt på at søvn ikke bare påvirker treningsytelsen din, men at trening også påvirker søvnkvaliteten din? Det hele passer sammen!


Tips 7 Planlegg tiden din: Trener du sent på kvelden, rekker ikke kroppstemperaturen å synke før leggetid og vi sover ofte dårligere dersom kroppstemperaturen er for høy. Tren gjerne 2-3 timer før leggetid.


Tips 8: Kaffe påvirker adenosin i hjernen, som ved langvarig inntak kan påvirke søvnen negativt og du blir mer våken i stedet for å bli sliten.